Saturday 9 August 2014

Telco perlu patuh syariah ( Tidak menganiaya mana-mana pihak)

Dalam memilih talian mudah alih, kita haruslah berhati-hati dan tak mudah percaya dengan tawaran yang diberikan lagi-lagi kalau talian tu postpaid sebab dalam tanpa sedar, kita mungkin akan dikenakan cas yang tersembunyi.

Sebagai contoh ada satu talian baru yang menawarkan call percuma tanpa limit*. Tapi tanpa kita sedar, sebenarnya ia tertakluk pada terma dan syaratnya [Customers who are found to be abusing the service, with call volumes exceeding 100 hours (6,000 minutes) a month, may have their rights to free calls suspended, or subsequent calls beyond 100 hours will be charged to the customer at the prevailing domestic off-net call rates.]

Bila bill sampai, jangan terkejut kalau cas tinggi dikenakan sebab mereka ada hak seperti terma tersebut. Dan lebih malang lagi, kita tak boleh batalkan line tersebut kerana ada kontrak pula setahun.

Mungkin bagi peringkat awal, mereka benar-benar bagi unlimited. Tapi bila pelanggan mereka dah ramai, bila-bila masa sahaja mereka boleh mengenakan cas yang ada dalam terma&syarat (Yang kebanyakkan daripada kita tak baca pun)

Kami di Onexox tidak ada sebarang cas tersembunyi. Apa yang kami terangkan, itulah yang kami cas bagi memastikan talian kami tidak menindas pengguna dan adil bagi kedua-dua pihak. Yang paling penting, kami patuh syariah dan pendapatan yang diperolei diberkati.. InsyaAllah


0 comments:

Post a Comment